نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
2073
-
الف
+

اکران «سه کام، حبس»، «قصیده گاو سفید» و «عامه پسند» در روز نخست فجر 38

سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر با نمایش فلم های «سه کام، حبس»، «قصیده گاو سفید» و «عامه پسند» کار خود را آغاز کرد.

به گزارش آی فیلم 2 ، در نخستین روز سی‌ و هشتمین جشنواره فیلم فجر روز گذشته ۱۲ دلو/بهمن فلم های «سه کام، حبس» به کارگردانی «سامان سالور»، «قصیده گاو سفید» به کارگردانی «بهتاش صناعی‌ها» و «عامه پسند» به کارگردانی «سهیل بیرقی» به نمایش در آمد. 

بزرگترین تفاوتی که نسبت به دوره‌های قبل در نخستین روز جشنواره سی‌ و هشتم فیلم فجر به چشم می‌آمد، افتتاحیه‌ای بود که جشنی برایش برپا نشد.

امسال بر اساس تصمیم شورای سیاستگذاری و دبیر جشنواره سی و هشتم، هزینه‌های مربوط به برپایی افتتاحیه جشنواره، جهت کمک‌رسانی به مردم آسیب‌دیده از سیل سیستان و بلوچستان در نظر گرفته شده بود.

فلم سینمایی «سه کام حبس»

سه کام حبس

نخستین فلمی که در سینمای رسانه به نمایش در آمد و به نوعی زنگ آغاز رقابت سی‌ و هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر را به صدا درآورد، «سه کام حبس» به کارگردانی «سامان سالور» بود.

این فلم با حضور بازیگران کرکترهای اصلی فلم از جمله «پریناز ایزدیار» و «محسن تنابنده» نمایش داده شد و پس از آن عوامل با خبرنگاران درباره فلم گفتگو کردند.

«سه کام حبس»‌ فلمی با موضوع اعتیاد که شاید به نظر برخی از حاضران در نشست خبری سوژه‌ای تکراری بود، به گفته کارگردان فلم، تلاشی برای نمایش جنبه دیگری از اعتیاد بوده است.

تماشاگران تا دقایق پایانی اکران این فلم در سالن ماندند اما می توان گفت که اولین فلم فجر 38 نتوانسته بود افکار عمومی را قانع کند. 

زمزمه هایی از شباهت این فلم با فلم «لامپ 100» و دیگر فلم های سینمایی درباره اعتیاد بین خبرنگاران شنیده می شد و مشخص بود که این اثر نتوانسته آن طور که شایسته است، مورد تحسین و تشویق اهالی رسانه قرار بگیرد.

«سامان سالور» درباره تشابه بازی «تنابنده» در این فلم با فلم «لامپ 100» توضیح داد: بازی وی با فلم لامپ 100 متفاوت است و انرژی او در همکاری فلم عالی بود.

فلم سینمایی «قصیده گاو سفید» 

«قصیده گاو سفید» ساخته «بهتاش صناعی‌ها» طولانی‌ترین فلم روز اول سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر بود که زمانش از مرز دو ساعت گذشت.

در همان زمان نمایش فلم گپ و گفت های کم رمقی در سالن شنیده می شد که از نارضایتی بود و نقد بر آنچه در فلم می‌گذشت. با این وجود کم نبودند کسانی که در هنگام خروج از سینما، کارگردان و نویسنده را به خاطر پیدا کردن این سوژه ناب تحسین می کردند.

تاکنون فلم های متنوعی درباره خطای احتمالی اقشار مختلف جامعه از جمله داکتران و معلمان ساخته شده اما کمتر کسی به سراغ سوژه بکر خطای احتمالی قضات رفته است.

صناعی‌ها در این فلم با طرح جزییات این خطا، یک معمای اخلاقی را مطرح می‌کند. این که قاضی مورد نظر برای جبران خطا و اشتباهش چه مسیری را باید انتخاب کند؟

«بهتاش صناعی‌ها» درباره نام فلم خود گفت: «گاو» به عنوان یک نشانه در فلم استفاده شده و یکی از برداشت های آن می تواند قربانی شدن یکی از کرکترهای اصلی فلم باشد. 

وی درباره احتمال واقعی بودن داستان فلم «قصیده گاو سفید» افزود: از این دست اتفاقات موضوع فلم قصیده گاو سفید پیش آمده است، اما اینکه بگویم به طور مستقیم به داستانی واقعی متصل باشد اینطور نیست. 

صناعی ها درباره نبود موسیقی در فلمش اضافه کرد: این انتخاب خود من بود که فلم موسیقی نداشته باشد زیرا وجود موسیقی ابعاد دراماتیک به اثر می داد که مورد نظر من نبود و ترجیح دادم بیشتر افکت های محیطی لحظات موسیقیایی اثر را شکل دهد. 

فلم سینمایی «عامه پسند»

«سهیل بیرقی» که پیش از این با فلم «عرق سرد» در جشنواره قبل حضور داشت در سال روان نیز یک فلم دیگر را با موضوع زنان به جشنواره فیلم فجر آورده است.

این فلم هم توانست تعداد زیادی از تماشاگران را تا پایان فلم در سالون نگه دارد اما به محض روشن شدن چراغ های سالن سینما متوجه شدیم که آخرین فلم سودای سیمرغ در روز نخست این جشنواره هم نتوانسته به ذائقه مخاطبان منتقد خوش بیاید.

با وجود آنکه ساخت فلم های «من» و «عرق سرد» و اکنون «عامه پسند» این موضوع را در ذهن متبادر می کرد که سهیل بیرقی به موضوع زنان و چالش های آنان علاقه دارد، او در نشست خبری تأکید کرد: نه برای زنان و نه علیه زنان فلم می‌سازم و سعی می‌کنم به هیچ ایسمی گرایش نداشته باشم.

«عامه پسند» تکمیل سه‌گانه «سهیل بیرقی» درباره زنان جامعه است. شخصیت‌های محوری دو فلم قبلی این فلمساز را «لیلا حاتمی» و «باران کوثری» بازی می‌کردند که به ترتیب نماینده‌ای از زنان دهه پنجاه و شصت بودند، اکنون پرسوناژ اصلی فلم «عامه پسند»، نماینده‌ زنی از دهه چهل است که «فاطمه معتمدآریا» نقش او را به عهده دارد.

«هوتن شکیبا» و «باران کوثری» از دیگر بازیگران این فلم می باشند.

سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر از روز گذشته۱۲  دلو/بهمن تا ۲۲ دلو/بهمن ماه سال روان، به دبیری ابراهیم داروغه زاده در حال برگزاری می باشد.

م ح / ح ح

نظر شما
ارسال نظر